تالار وحدت و رودکی در این روز از نوازندگان گیتار و سازهای بادی در سه رده سنی الف، ب و ج میزبانی کرد و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز سیمون آیوازیان، مهرداد پاکباز و علیرضا تفقدی هیأت داوران ساز گیتار و مجید سینکی، آذین موحد و فیروزه نوائی (فلوت) و جاوید مجلسی و اکبر محمدی (کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت) اعضای هیأت داوران سازهای بادی را تشکیل می دادند.

کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود

فیروزه نوائی عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود و سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است و امیدوارم در سال‌های آینده نیز بهتر شوند. از گروه الف نسبت به گروه ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوبی در این رده سنی حضور داشتند. اما متأسفانه اجراهای رده سنی ب چندان خوب نبود و به این دلیل است که تعدادی از نوازندگان احساس می‌کنند زمانی که مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید کار کنند اما در موسیقی به این صورت نیست و حتما باید تمرین و تلاش زیاد داشته باشید تا بتوانید موفق شوید.

وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: تعدادی از نوازندگان خصوصا در گروه سنی ب سازشان را به خوبی کوک نکرده بودند و همین موضوع باعث شد تا اجراهای خوبی را از این رده سنی شاهد نباشیم. به همین دلیل نیز هیچ جایزه‌ای به نوازندگان این رده سنی داده نشد و هر کدام از آن‌ها اشکالات خودشان را داشتند که از نظر تکنیک فلوت عیب‌های بسیار بزرگی است.

 

فیروزه نوائی در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و تمام مسئولین و برگزارکنندگان این جشنواره خصوصا جناب آقای هومان اسعدی زحمات زیادی کشیدند و به همه این عزیزان خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم که برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد. ضمن اینکه برگزاری این جشنواره قطعا می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.

نقطه ضعف نوازندگان در کم تجربگی آن‌ها است

مجید سینکی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت نیز در مورد اجراهای روز دوم گفت: اجراهای امروز فوق‌العاده خوب بود و کیفیت اجراها بسیار امیدوارکننده بود و به نسبت سال‌های گذشته اجراهای بهتری را شاهد بودیم.از هر دو رده سنی رضایت کامل دارم اما در گروه سنی ب به دلیل سنینی که دارند، این امیدواری وجود دارد که در سال‌های آینده نوازندگان فلوت بسیار خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه در رده سنی ج هیچ کدام از نوازندگانی که در مرحله مقدماتی حضور داشتند، به مراحل پایانی راه پیدا نکردند و کیفیت لازم برای حضور در این مرحله را نداشتند. این موضوع نیز به این دلیل است که نوازندگان این رده سنی به لحاظ سنینی که دارند، احساس می‌کنم که انگیزه کار کردن را از دست می‌دهند و متأسفانه استانداردهای لازم را نیز نداشتند.

این نوازنده همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز خاطرنشان کرد: به نظر من در موسیقی همه خوب هستند اما باید بهتر شوند. در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف نوازندگان در کم تجربگی آن‌ها است و این مشکل با تمرین و تلاش بیشتر به راحتی حل می‌شود.

مجید سینکی در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان در طی سال‌های گذشته واقعا یک اسباب خیری شده که نوازندگان از سراسر کشور دیده شوند و این امیدواری را به وجود می‌آورد که در سال‌های آینده در سراسر کشور نوازندگان فلوت فوق‌العاده خوبی خواهیم داشت. تداوم این جشنواره قطعا می‌تواند به پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.

ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی های خاص در یک سطح ملی را داشته باشند

آذین موحد عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت نیز در پایان اجراهای این بخش در مورد اجراها گفت: اتفاق بسیار خوب و بارزی که در بخش فلوت افتاده است این است که اصولا سطح اجراها بالاتر رفته است و ما در سال‌های گذشته افرادی را داشتیم که به هیچ عنوان حائز شرایط برای حضور در جشنواره را نداشتند اما به هر حال ورود پیدا می‌کردند اما در حال حاضر کیفیت بالاتر رفته و نوازندگان کم کم به سطح آمادگی برای حضور در یک رقابت می‌رسند. به هر حال زمانی که رقابت پیش می‌آید، افراد باید یک درخشندگی و قابلیت‌هایی مضاعف بر دیگران داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر سطح اجراها نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته اما لزوما نمی‌توانم بگویم که اجراها به سطح حضور در یک رقابت ملی رسیده است. بنابراین ما سختگیری هایی در اهدای جوایز داشتیم و به راحتی به نوازنده ای جایزه ندادیم به دلیل اینکه ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی های خاص در یک سطح ملی را داشته باشند. از این جهت خوشحالم که اکثر نوازندگانی که در این جشنواره حضور پیدا کردند، در سطح خوبی بودند. ضمن اینکه بنده به شخصه در مقایسه با قابلیت ها و سنین آن‌ها، نوازندگانی را در رده سنی الف مشاهده کردیم که برای سنشان برجستگی هایی داشتند.

آذین موحد در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان از این جهت که به عنوان یک جریان ملی نقش بسیار مهمی را در فرآیند تبیین استانداردها، معیارها و همچنین اصول موسیقی خصوصا نوازندگی ایفا می‌کند، جایگاه بسیار مهمی دارد و واقعا در خلال سال‌های اخیر با دبیری جناب آقای هومان اسعدی جشنواره موسیقی جوان رفته رفته به سمت معیارهای جدی تر و تببین پارامترها و استانداردهایی که نشان دهنده اندیسه در هنر، تلفیق اندیشه با فرهنگ و مدیریت مهارت های جوانان در یک جریان مهارتی و عمق اجرا و همچنین کیفیت معنادار فرهنگی اجراها رفته رفته بیشتر می‌شود و از آن حالت ساده لوحی و صرفا مهارتی عمل کردن فاصله می‌گیرد و مدام به سمت نوازندگی عمیق جهت پیدا می‌کند.