روز بیست و پنجم و پایانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار رودکی به نوازندگان سازهای پیانو، ویولنسل و کنترباس اختصاص داشت.

اجرای قابل قبول نوازندگان با وجود فرصت کم

لیلا رمضان عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز پیانو در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراها بسیار خوب و قابل قبول بود و از اجراهای امروز بسیار راضی هستم و بچه‌ها با وجود فرصت    کمی که برای تمرین داشتند، اما به خوبی قطعات را آماده کرده بودند. به نظر من نوازندگان رده های سنی الف و ب نسبت به رده سنی ج آمادگی بیشتری برای اجرا داشتند.

وی در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: نوازندگان رده های سنی الف و ب در هنگام نواختن یکی از قطعات مشکل سبک شناسی داشتند و نیاز است که بیشتر تمرین داشته باشند. همچنین به دلیل    اینکه زمان کافی برای تمرین قطعات نداشتند، قضاوت را در مورد آن‌ها سخت می‌کند.

لیلا رمضان در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان اتفاق بسیار مهم و مثبتی است و بنده بسیار خوشحالم و افتخار می‌کنم که به عضوی از هیأت داوران در این جشنواره حضور داشتم. امیدوارم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد به دلیل اینکه    برگزاری این جشنواره باعث می‌شود که نوازندگان جوان خودشان را محک کنند و به پیشرفتشان نیز کمک شایانی می‌کند و برای آن‌ها انگیزه ایجاد می‌کند که اجرای صحنه‌ایی داشته باشند.

جشنواره موسیقی جوان از جایگاه خاصی برخوردار است

ربکا آشوقیان دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز پیانو در مورد اجراهای روز      پایانی جشنواره گفت: در ابتدا خیلی خوشحالم که به عنوان عضوی از هیأت داوران در این جشنواره حضور  داشتم. سطح اجراها را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم آمادگی هنرجوها و شرکت‌کنندگان به درجات بالایی رسیده بود و بسیار متعهدانه و هنرمندانه اجرا کردند. بنده سال‌های گذشته به عنوان داور در   این جشنواره حضور نداشتم اما به عنوان شنونده و معلم تعدادی از نوازندگان در جریان مستقیم جشنواره   قرار داشتم و در تمام دوره هایی که این جشنواره برگزار شده است، نوازندگانی بودند که از لحاظ غریضی    شایستگی هایی را از خودشان نشان دادند و آموزش بسیار خوبی هم دیدند و متعهد و هدفمند در این       جشنواره شرکت می‌کنند و خیلی خوشحال می‌شویم که هر سال تعداد این افراد بیشتر شود. به نظر من      امسال هم به صورت معتدل آمادگی ها در سطح خوبی بوده است.

وی ادامه داد: هر سه رده سنی بسیار خوب ساز نواختند اما به نسبت افراد شرکت‌کننده، نوازندگان رده سنی ب حالت فعال تری نسبت به بقیه رده های سنی داشتند و بیشتر شاید سنین دانشجویان اولین مرحله  آموزش عالی در سطح کارشناسی را داشتیم. گروه سنی ج نیز با اینکه نوازندگان کمتری به مرحله نهایی راه پیدا کرده بودند، اما به همان نسبت نیز آمادگی نزدیک به هم داشتند. گروه الف نیز شاید در بدو ورود به    دنیای حرفه ای موسیقی هستند اما باز هم فکر می‌کنم که اجراهای رضایت بخشی داشتند.

 

این نوازنده همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: از نقاط ضعف نوازندگان می‌توانم به نداشتن تجربه اجرا اشاره کنم و همچنین شاید داشتن هدف‌های والاتر در زمینه های هنری بیشتر آن‌ها را بیشتر دعوت کند تا به صورت غریزی مهر بیشتری نسبت به صوت نشان دهند. همچنین در آموزش بسیار   زیاد پیگیر مطالب باشند تا آن صوت برایشان صوت دست یافتنی تر باشد. به هر حال اگر دنبال هدف‌های  بالاتر و رسیدن به شخصیت نوازندگی، هر روز بیشتر بر روی شنیدار خودشان باید بیشتر کار کنند.

ربکا آشوقیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: بنده همیشه جریان  موسیقی ملی دولتی را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کنم. به دلیل اینکه هنوز هم با وجود برگزاری جشنواره‌های مختلف حتی در بخش‌های خصوصی که خیلی تخصصی و در سطح بالایی برگزار می‌شوند، می‌دانم که   جشنواره موسیقی جوان از جایگاه خاصی برخوردار است و خوشحالم که هنوز گرایش نوازندگان خصوصا نوازندگان بخش دانشگاهی و حتی غیر دانشگاهی به این جشنواره است و از سیاستگذاران و مسئولین برگزاری    این جشنواره و در رأس آن دکتر هومان اسعدی دبیر جشنواره تشکر می‌کنم که با دقت نظر و حساسیت    بسیار زیاد نسبت به مسائل این جشنواره عمل می‌کنند و حتما امروز نتیجه و بازتاب مثبت خودش را هم    شاهد هستیم.

زمان و تجربه اندوزی در زمان فاکتور بسیار مهمی است

فریماه قوام صدری عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز پیانو در مورد اجراهای امروز گفت: در ابتدا به تمام مسئولین و برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان و همچنین مدیریت محترم  انجمن موسیقی ایران خسته نباشید می‌گویم. من به شخصه به عنوان عضو کوچک هیأت داوران و همچنین تمامی اعضای هیأت داوران از اجراهای نوازندگان راضی بودیم و تلاش و کوشش بسیاری داشتند و از این   موضوع بسیار خوشحال هستیم. به نظر ما هر دفاعی که توانستند از خودشان بر روی صحنه انجام دادند و    این موضوع نیز بسیار قابل تحسین است و باید اذعان کرد که با این سن بر روی استیج رفتن، کار آسانی نیست اما بخش عمده‌ای از آموزش موسیقی، اجرا بر روی صحنه است. به اساتید و معلمان این نوازندگان    نیز بابت آموزش و تربیت چنین نوازندگانی تبریک می‌گویم. ضمن اینکه بنده از تمامی رده های سنی        رضایت کامل داشتم و نمی‌توانم بگویم که کدام رده سنی اجراهای بهتری داشت.

وی ادامه داد: این نوازندگان با تمام زحمت و کوششی که داشتند، زمان و تجربه اندوزی در زمان فاکتور  بسیار مهمی است و نقش بسیار مهمی خواهد داشت. به نظر من نکته مهمی که جوانان نوازنده باید به آن    فکر کنند این است که زمانی که چنین جشنواره‌های رقابتی برگزار می‌شود، همه افراد تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا در این جشنواره‌ها به مقام دست یابند و درست است که در نهایت منتخبینی وجود خواهد     داشت اما این موضوع بدین گونه نیست که اگر در این جشنواره رتبه ای بدست نیاوردند، به این دلیل است   که داوران از آن‌ها رضایت نداشتند بلکه در آن گروه نوازندگانی وجود داشتند که مقداری از آن‌ها جلوتر و   بهتر بودند. بنابراین هیچ وقت باخت و بازندگی وجود ندارد و شما یا منتخب می‌شوید و یا آموزش می‌بینید  برای اینکه منتخب شوید.

فریماه قوام صدری در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق بسیار بزرگ است و این جشنواره برگزار می‌شود تا ما بتوانیم در مراتب بالاتری   سطح نوازندگان را مورد سنجش و ارتقا قرار دهیم و حتما هر پدیده ای مانند موسیقی، از حساسیت‌های     وسیعی برخوردار است و همیشه جای گفتگو برای ارتقاء آن مرتبه است اما باور دارم که جوانان ما این انگیزه را دارند که بکوشند و بیشتر از این موفق باشند.