بخش پایانی روز نوزدهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهروز همتی (اعضای هیأت داوران)در این نشست حضور داشتند.

 

هنرآموزان سلیقه شخصی خود را اعمال نکنند

در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاکان عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه‌تار در مورد اجراهای امروز گفت: امروز اجراهای خوبی را در تمام رده های سنی شاهد بودیم اما لازم است که چند نکته را یادآوری کنم. اولین نکته ای که می‌خواهم عرض کنم در مورد انگشت گذاری صحیح در اجرای قطعات و همچنین قرار گرفتن دست ها بر روی ساز  است. اکثر نوازندگان دست‌هایشان را اشتباه بر روی ساز قرار دادند و این موضوع باعث می‌شود که کیفیت اجراها افت کند. این موضوع را هنرآموزان در نظر بگیرند که بچه‌ها وقت‌شان هدر نرود و خیلی از مواقع است که یک نوازنده استعداد دارد اما تکنیک قرار گرفتن دست روی ساز و یا انگشت گذاری را ندارد. همچنین زمانی که ردیف را اجرا می‌کند، آن‌ها را سر جای خودش اجرا نمی‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در مورد آداب نشستن بر روی صحنه و گرفتن ساز است. عده‌ای از نوازندگان در اجراهای امروز در شرایط بدی نشسته بودند و قطعات خودشان را اجرا کردند و این موضوع باعث می‌شود که در طول زمان دچار آرتروز و فشارهایی به ستون فقراتشان بیاید.

داریوش پیرنیاکان در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هنرآموزان حتما باید در تدریس ردیف سلیقه شخصی خودشان را اعمال نکنند و ردیف به هر صورتی که است، همان را به نوازندگان آموزش دهند. در غیر این صورت این موضوع باعث می‌شود که ما خلاقیت و نوآوری را از جوانان و نوجوانان می‌گیریم و باید اجازه دهیم خودشان این ردیف ها را هضم کنند. همچنین عده‌ای از نوازندگان قطعات را بسیار تند اجرا کردند و چندین مرتبه نیز اعضای هیأت داوران تذکراتی را به نوازندگان دادند. هر قطعه ای یک زمان بندی و تمپویی دارد و زمانی که قطعات را تند می نوازید، همه چیز به هم می‌ریزد.

اجراهای خوبی را شاهد بودیم

سپس حسین علیزاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه‌تار در مورد اجراهای روز هشتم گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و باید به شما و اساتید محترمتان تبریک گفت. شما با اجرای خوبتان سطح کیفی جشنواره را بالاتر بردید و از همه مهم تر جرأت کردید که در این جشنواره شرکت کنید و این موضوع بسیار مهم است.

علیزاده در پایان افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که شما زمانی که به روی صحنه می‌روید و اجرایی را انجام می‌دهید، آن اجرا را ضبط و یا فیلمبرداری کنید و پس از آن اجرای خودتان را مشاهده کنید. این موضوع باعث می‌شود که نقاط ضعف خودتان را بهتر متوجه شوید. نکته‌ای که بسیار در ساز سه تار به چشم می‌خورد، صدا دهندگی ساز و کوک است. اکثر نوازندگانی که امروز اجرا کردند، مشکل کوک نبودن ساز داشتند و امیدوارم که با تلاش و تمرین این نقص را برطرف کنید و سال‌های آینده اجراهای بهتری داشته باشید.

لزوم اجرای نوازندگان در جمع دوستانه

در بخش دیگری از این نشست مسعود شعاری دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز گفت: در موضوع اجرا دو بخش مهم وجود دارد. یکی از این بخش‌ها مطلبی است که شما ارائه می‌کنید و بخش دیگر نیز این است که به چه صورت مطلب را ارائه می‌کنید. حقیقت این است که در کشورمان نوازندگان و خوانندگان زمان زیادی بابت تمرین برای اجرا ندارند و همانطوری که آقای علیزاده فرمودند، باید فیلم‌های اجراهای خودتان را مشاهده کنید و همچنین در جمع دوستانه نیز اجرا کنید. این موضوع باعث می‌شود که تسلط بیشتری در اجرا داشته باشید.

لزوم نواختن ردیف‌های موسیقی به صورت شنیداری

در پایان این نشست نیز بهروز همتی عضو دیگر هیأت داوران دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: امروز اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور ما به عنوان داور در این جشنواره یک افتخار است و بنده از طرف اعضای محترم هیأت داوران به شما نوازندگان جوان و اساتید محترمتان خسته نباشید می‌گویم.

وی افزود: نکته‌ای که باید عرض کنم این است که سعی کنید قبل از اینکه قطعاتی را اجرا کنید، نمونه های اجرا شده آن قطعات توسط اساتید بزرگ و برجسته را جمع‌آوری و گوش کنید. همچنین سعی کنید تا جایی که امکان دارد ردیف‌های موسیقی را به صورت شنیداری بنوازید به دلیل اینکه زمانی که آن‌ها را از روی نت        می نوازید، در هنگام اجرا تفاوت‌هایی پیدا می‌کند و اگر این ردیف‌ها به صورت شنیداری اجرا شود، نتیجه بهتری بدست می‌آید.

بهروز همتی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته مشاهده کردیم که تعدادی از نوازندگانی در این جشنواره مقامی کسب نمی‌کنند، نا امید می‌شوند و بعضا نوازندگی را کنار می‌گذارند و حتی تعدادی از نوازندگانی که مقامی کسب می‌کنند نیز دچار غرور می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که سازشان افت کند. امیدوارم که همیشه با همین اشتیاق و شور و شوق در جشنواره موسیقی جوان شرکت کنید.